Jouw bedrijf heeft een website/webshop met hierop omschreven wat jullie aanbod is. Ook post je elke week op allerlei social media kanalen om de consument naar jullie website door te sturen. En toch krijg je niet de gigantische hoeveelheden likes die je graag wilt. Ook het aantal bezoeken op jullie website is dramatisch laag.
Hoe komt dit nou? Je had toch een hele mooie marketingstrategie bedacht?
Op zich ben je al goed bezig geweest door een strategie te verzinnen. Maar heb je hierbij wel aan alles gedacht? Het begint bij een website die staat als een huis. Door gebruik te maken van webshop fotografie kun je de juiste foto’s plaatsen op jouw webshop/website. Wissel de foto’s af met informatieve teksten. Gebruik geen stockfoto’s, maar gebruik eigen beelden die passen bij jouw aanbod en die herkenbaar zijn. Een goed beeld spreekt meer dan duizend woorden. Cliché, maar waar. Dit is één van de redenen waarom beeldgebruik bij marketing essentieel is.
Ook bij het maken van een post op social media gebruik je webshop fotografie, zodat de uitstraling hetzelfde is als op jouw website/webshop.
Het is alleen wel heel lastig om tussen al die posts die dagelijks op Social Media gezet worden op te vallen. Hoe zorg je dat jouw post opvalt, veel gelezen wordt en nog meer likes krijgt? Ook hierbij is het gebruik van webshop fotografie onmisbaar. Tijdens het scrollen wordt op basis van een foto heel snel bepaald om de post te gaan lezen of om door te scrollen. Die foto moet dus supergoed opvallen!
Hieronder de 5 tips waaraan jouw webshop fotografie moet voldoen om jouw marketing tot een succes te maken:
Consistentie
Zorg dat er consistentie zit in de foto’s op jouw website/-shop. Dit creëert eenheid en is rustiger om naar te kijken. Denk hierbij aan dezelfde kleur achtergrond en/of dezelfde beeldhoek.
Sfeer
De foto’s op de website/-shop moeten de sfeer weergeven die je als bedrijf wilt uitstralen. Ook is het belangrijk dat de foto’s een blijvende indruk achterlaten bij de kijker. Hierdoor wordt het vertrouwen in jouw aanbod versterkt en zal de koopbereidheid toenemen. Zorg er in elk geval voor dat een bezoeker langere tijd op jouw website blijft rondkijken.
Webshop fotografie ondersteunt tekst
Foto’s kunnen complexe stukken tekst vereenvoudigen, waardoor jouw boodschap direct duidelijk is. Zorg ervoor dat de foto perfect aansluit bij het verhaal wat je wilt vertellen.
Emotie
Plaats bij een social media post een foto die een emotie opwekt. Huh? Wat zie ik eigenlijk? Wat is dat nou? Haha dat is grappig! De post zal dan veel sneller gelezen worden. De foto trekt de aandacht, waardoor de lezer nieuwsgierig wordt naar de bijbehorende boodschap en zal verder lezen. Gebruik bijvoorbeeld een foto van een close-up van een product. Of maak misbruik van de wetten van de zwaartekracht en laat iets zien wat eigenlijk natuurkundig niet mogelijk is.
Herkenning
Gebruik dezelfde foto’s die je op social media hebt gebruikt ook op jouw website/-shop. Dit zorgt voor een herkenning bij de bezoeker en geeft een vertrouwd gevoel. Ze hebben tenslotte besloten naar jouw website te gaan omdat de post aansprak.
Conclusie
Of het nu gaat om een e-commercewebsite, een fysieke winkel of een reclamecampagne, foto’s spelen een belangrijke rol bij de presentatie van producten en het vertellen van verhalen. Consumenten willen niet alleen weten wat ze kopen, maar ook welk verhaal erachter schuilt. Kwalitatieve productfoto’s kunnen de functionaliteit en waarde van een product benadrukken, waardoor potentiële klanten worden overtuigd om tot aankoop over te gaan.
Kortom, het gebruik van fotografie kan een aanzienlijke impact hebben op het vergroten van de omzet voor bedrijven en merken. Hoogwaardige foto’s wekken visuele aantrekkingskracht op, vertellen een verhaal, versterken de merkidentiteit en verhogen de zichtbaarheid in marketing- en sociale media-kanalen. Door te investeren in webshop fotografie en het strategisch inzetten van beelden, kunnen bedrijven de interesse van potentiële klanten wekken en uiteindelijk de omzet vergroten.